Pitanja i odgovori

1. Zamjenjuje li OIB matični broj građana (MBG)?

Danom 4. veljače 2023. prestalo je određivanje MBG. OIB je u potpunosti zamijenio MBG te ne sadrži informacije koje pokazuju vezu s osobom kojoj je dodijeljen (nije kazujući broj kao MBG) i zadovoljava zahtjeve Europske unije za potrebe međunarodne razmjene podataka jer ima manje od 12 znamenki.

2. Mijenja li se OIB ako strana fizička osoba kojoj je određen i dodijeljen OIB zatraži i dobije hrvatsko državljanstvo ili ako fizička osoba promijeni prezime ili pravna osoba promjeni naziv?

OIB je stalna oznaka fizičke i pravne osobe i ne mijenja se bez obzira na promjenu podataka temeljem kojih je OIB dodijeljen.

3. U kojem slučaju trebam novu Potvrdu o OIB-u?

Ako se promijeni neki podatak osobe koji je sadržan na Potvrdi o OIB-u (podatak o imenu ili prezimenu odnosno podatak o nazivu obveznika broja) nadležno tijelo koje je izvršilo promjenu uručiti će osobi novu Potvrdu o OIB-u.

4. Tko koristi moj OIB?

Sva nadležna tijela i pravne osobe s javnim ovlastima koje vode službene evidencije (registar, upisnik, popis, matice i ostale evidencije) o osobama i imovini, kako bi se službene evidencije mogle informatički povezati. Tijela javne uprave obvezna su ispuniti zakonsku obvezu pribavljanja podataka iz javnih registra po službenoj dužnosti što znači da tijelo koje provodi određeni postupak u kojem je neophodan i određeni podatak stranke u postupku, neće zahtijevati podnošenje ili dostavu tog podatka od stranke u postupku već će taj isti podatak pribaviti korištenjem državne informacijske infrastrukture sigurnom razmjenom podataka. Stoga, povezivanje službenih evidencija putem OIB-a smanjuje administrativno opterećenje građana te omogućuje brži način ostvarivanja prava (socijalne skrbi, stipendija, subvencija, novčanih pomoći i drugih prava).

5. Tko ima uvid u moje podatke iz Evidencije OIB?

Porezna uprava omogućuje dostupnost podataka sadržanih u evidenciji OIB javnopravnim tijelima i drugim tijelima putem državne informacijske infrastrukture prema propisu kojim se uređuje sustav državne informacijske infrastrukture, kada je to propisano posebnim propisima radi obavljanja poslova iz njihova djelokruga. Uvid u podatke imaju samo ovlaštene osobe i institucije i to samo u one podatke za koje su ovlašteni.

6. Što može netko učiniti ako dozna moj OIB?

Podatak o tuđem OIB-u ne može se zloupotrijebiti  jer je za sve radnje i postupke pred nadležnim tijelima i institucijama potreban identifikacijski dokument.

7. Građanin sam EU i podnio bi zahtjev putem sustava e-Građani. Koje vjerodajnice su potrebne za pristup servisu eGrađani?

Koraci koje državljani EU u svojim matičnim zemljama trebaju poduzeti kako bi ostvarili svoje pravo korištenja usluga na portalu e-Građana RH možete pogledati na poveznici Portal e-građani iz EU

8. Što trebam učiniti ako imam dva različita OIB-a?

Potrebno je obratiti se Poreznoj upravi koja, nakon postupka provjere podataka, donosi rješenje o poništenju drugododijeljenog OIB-a. Rješenje dostavlja obvezniku broja. U rješenju o poništenju OIB-a navodi se i obveza povrata izdane Potvrde.

Ovakve situacije su izuzetno rijetke. Može se dogoditi kod hrvatskih državljana, koji žive dugi niz godina u inozemstvu i koji su u međuvremenu u inozemstvu promijenili neki od podataka (ime, prezime) a promjena nije stigla u hrvatske matice. Podnesu li zahtjev za OIB prema trenutnim podacima i izjasne se kao strani državljani (ne navedu hrvatsko državljanstvo) uz predočenje strane putovnice moguće je da će dobiti drugi OIB. Takva situacija obično se brzo otkrije ali može uzrokovati financijske troškove koje snosi sama osoba.

9. Zašto se dodjeljuje OIB stečajnoj masi/likvidacijskoj masi budući nisu pravne osobe i tko ga dodjeljuje?

Iznimno, pravnim osobama sa sjedištem u Republici Hrvatskoj, u smislu Zakona o OIB-u, smatraju se stečajna masa ili likvidacijska masa kojima je priznata stranačka sposobnost u postupcima koji se vode pred sudovima, upravnim ili drugim tijelima te su nositelji prava vlasništva i drugih prava.​ Stečajna masa/likvidacijska masa upisuje se u Sudski registar i pri upisu joj, elektroničkim putem u realnom vremenu, Porezna uprava određuje i dodjeljuje OIB. Potvrdu o OIB-u stečajnom upravitelju/likvidatoru uručuje Trgovački sud.

10. Zašto stambena zgrada sada dobiva OIB i tko joj dodjeljuje OIB?

Stambene zgrade nisu pravne osobe i nisu obveznici OIB-a.

Stupanjem na snagu Zakona o upravljanju i održavanju zgrada  dana 1. siječnja 2025. zajednica suvlasnika postaje pravna osoba upisom u Registar zajednica suvlasnika. U tom smislu su napravljene i dopune u propisima o OIB-u.

Zahtjev za upis u Registar zajednica suvlasnika upravitelj zgrade podnosi nadležnom područnom uredu za katastar odnosno Gradskom uredu za katastar i geodetske poslove Grada Zagreba elektronički, putem Zajedničkog informacijskog sustava zemljišnih knjiga i katastra. Pri upisu zajednice suvlasnika u Registar zajednica suvlasnika, elektroničkim putem u realnom vremenu, Porezna uprava određuje i dodjeljuje OIB. Potvrdu o OIB-u katastarski ured dostavlja upravitelju zgrade.