Obveznici fiskalizacije
Fiskalizacija u prometu gotovinom je skup mjera koju provode obveznici fiskalizacije, kako bi se omogućio efikasan nadzor ostvarenog prometa u gotovini.
OBVEZNIK JE:
1.) fizička osoba obveznik poreza na dohodak po osnovi samostalne djelatnosti prema odredbama zakona kojim se uređuje porez na dohodak te
2.) pravna i fizička osoba koja se smatra obveznikom poreza na dobit prema zakonu kojim se uređuje porez na dobit.
OBVEZNIKOM SE NE SMATRA porezni obveznik za ostvarene promete u slijedećim djelatnostima:
1.) priređivanje lutrijskih igara, igara klađenja, igara u kasinima i na automatima za igre na sreću i zabavu te zaprimanje uplata za sudjelovanje u igrama na sreću i zabavnim igrama,
2.) prodaja u kojoj se pretežni dio vrijednosti prometa odnosi na maloprodaju dnevnog tiska, duhana i duhanskih prerađevina, maraka i drugih poštanskih vrijednosnica,
3.) prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda proizvedenih na vlastitom obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu izravno krajnjem potrošaču u proizvodnim objektima seljačkih ili obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava te prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda na štandovima i klupama na tržnicama na malo, na štandovima i klupama izvan tržnica na malo i otvorenim prostorima,
4.) prodaja karata ili žetona za cestovni lokalni linijski prijevoz putnika u javnom prometu sukladno odlukama jedinica lokalne samouprave te prodaja karata ili žetona u zračnom, željezničkom i linijskom obalnom pomorskom prometu,
5.) naplata cestarine,
6.) punjenje naftnim derivatima aviona na avioservisima,
7.) prodaja proizvoda i/ili usluga u poštanskom prometu,
8.) pružanje bankovnih usluga i usluga osiguranja,
9.) vođenja središnjeg depozitorija nematerijaliziranih vrijednosnih papira i središnjeg registra financijskih instrumenata,
10.) ostvareni prometi evidentirani preko mjernih instrumenata (električna energija, plin, voda, javne komunikacijske usluge i slično), od energetskih, komunalnih, elektroničkih komunikacija i drugih pravnih osoba,
11.) provođenja zdravstvene zaštite (sudjelovanje u troškovima zdravstvene zaštite do pune cijene zdravstvene usluge, kod izabranog doktora primarne zdravstvene zaštite i izdavanja lijekova na recept).
Vlada Republike Hrvatske, polazeći od specifičnosti obavljanja određene djelatnosti, može na prijedlog ministra financija donijeti odluku o oslobođenju određene djelatnosti od propisane obveze fiskalizacije u prometu gotovinom, kao npr:
12.) veterinarska djelatnost, provođenje mjera kontrole bolesti životinja propisanih Naredbom o mjerama zaštite životinja od zaraznih i nametničkih bolesti i njihovom financiranju, koju krajem godine za narednu godinu donosi ministar poljoprivrede, a koje se provode izvan veterinarske ambulante (na terenu) te se dokumentiraju posebnim evidencijama i izvješćima,
13.) prodaja robe u zrakoplovima na letovima Croatia Airlinesa d.d..
Ako obveznik fiskalizacije ostvaruje promet od različitih djelatnosti, izuzet je od obveze fiskalizacije samo za ove nabrojane djelatnosti.
Ti porezni obveznici ne moraju za nabrojane djelatnosti internim aktom propisati način numeriranja brojeva računa i popis poslovnih prostora.
Promet gotovinom
Prometom gotovinom smatra se plaćanje za isporučena dobra ili obavljene usluge novčanicama ili kovanicama koje se smatraju platežnim sredstvom, karticama, čekom, ili drugim sličnim načinima plaćanja, osim plaćanja na transakcijski račun kod banaka.
Prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda
Ovo izuzeće odnosi se isključivo na prodaju vlastitih poljoprivrednih proizvoda na tržnicama i otvorenim prostorima, pri čemu se pod prodajom vlastitih poljoprivrednih proizvoda podrazumijeva prodaja od strane samog proizvođača, a ne preprodaja poljoprivrednih proizvoda drugih proizvođača.
Ovo izuzeće odnosi se dakle na one proizvođače poljoprivrednih proizvoda koji svoje proizvode sami prodaju na tržnicama ili drugim otvorenim prostorima.
Porezni obveznik (proizvođač vlastitog poljoprivrednog proizvoda) nije obavezan izdavati račune kada vlastiti poljoprivredni proizvod prodaje na tržnicama i otvorenim prostorima, odnosno štandovima i klupama na tržnicama i izvan tržnica na malo, no kada je riječ o veleprodaji, odnosno prodaji drugom poreznom obvezniku ili pravnoj osobi koja nije porezni obveznik, račun mora izdati.
Također nije obvezan fiskalizirati izdane račune za prodaju vlastitih poljoprivrednih proizvoda, bez obzira na porezni status odnosno pravnu osobnost, i bez obzira na eventualnu obvezu izdavanja računa prema drugom propisu.
Prodajom na tržnicama i otvorenim prostorima smatra se isključivo prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda krajnjem potrošaču koja se obavlja na neki od sljedećih načina:
- na štandovima i klupama na tržnicama na malo (ne smatra se i prodaja u čvrstim prodajnim objektima na tržnicama, već isključivo prodaja na štandovima i klupama)
- na štandovima i klupama izvan tržnica na malo (podrazumijeva se prodaja u gospodarskim dvorištima, proizvodnim objektima obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava, kušaonicama, na poljima, uz prometnice, na sajmovima, izložbama i manifestacijama).
Prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda na sajmovima, izložbama i manifestacijama također se smatra prodajom na otvorenom te ne postoji obveza izdavanja računa, pa tako niti obveza fiskalizacije izdavanja računa.
Prodaja karata ili žetona
Ovo izuzeće odnosi se na djelatnost prodaje karata ili žetona u putničkom prometu bez obzira da li se događa u prijevoznom sredstvu ili uredima/šalterima na stanicama prijevoznika.
Ukoliko se na istom račun zaračunava uz prodaju karte i prodaja nekog drugog dobra ili pružanje druge usluge, tada račun podliježe fiskalizaciji ili se evidentiranje mora razdvojiti na izuzetu djelatnost i one koje to nisu.
Npr. na računu su iskazane: prodaja karte i usluga izdavanja iste na kolodvoru – prvi dio ne podliježe fiskalizaciji, drugi da, što znači da ili će se cijeli račun fiskalizirati ili će se izdati dva odvojena računa. Izuzeće se odnosi na sve vrste karata ili žetona u putničkom prometu uključujući i prodaju mjesečnih, godišnji ili učeničkih karata.
Prodaja proizvoda i/ili usluga u poštanskom prometu
Ovo izuzeće odnosi se na prodaju proizvoda ili usluga u poštanskom prometu, putem pošte ili drugih dionika registriranih za usluge dostave – kurirske tvrtke.
Ukoliko se vrši dostava proizvoda neke tvrtke putem pošte ili kurirske tvrtke koja u ime i na račun te tvrtke vrši naplatu, tada govorimo o prodaji u poštanskom prometu i takav promet ne podliježe obvezi fiskalizacije.
Ukoliko ista tvrtka vrši naplatu prije same dostave proizvoda, takav promet podliježe obvezi fiskalizacije.
Pružanje bankovnih usluga i usluga osiguranja
Odnosi se isključivo na propisane bankovne usluge i usluge osiguranja.
Međutim, ukoliko banka obavlja i neke druge djelatnosti, te djelatnosti podliježu obvezi fiskalizacije, npr. ako neka banka obavlja primjerice mjenjačku djelatnost, za tu djelatnost banka je obveznik fiskalizacije.
Ostvareni prometi evidentirani preko mjernih instrumenata (električna energija, plin, voda, javne komunikacijske usluge i slično), od energetskih, komunalnih, elektroničkih komunikacija i drugih pravnih osoba
Ovo izuzeće odnosi se na sve promete koji se evidentiraju putem mjernih instrumenata, što ne podrazumijeva samo uređaje, već to mogu biti i različite odluke države ili županija, gradova i slično, kojima se uvodi obveza naplate koja obuhvaća sve stanovnike tog područja.
Budući da je izuzeće funkcijsko ono ne podrazumijeva i ostale funkcije koje neki obveznik može obavljati.
Tako je primjerice, komunalno društvo izuzeto od obveze fiskalizacije za odvoz smeća, opskrbu vodom, održavanje grobnih mjesta, kao i za sve ostale usluge koje su mjerljive.
Međutim, za sve ostale usluge koje navedeno komunalno društvo može pružati po pojedinačnom zahtjevu, podliježe obvezi fiskalizacije, kao npr. usluga pražnjenja septičke jame, usluga odvoza glomaznog otpada i drugo.
Dakle, ovo izuzeće ne odnosi se na promete koji ili nisu po općem aktu utvrđeni ili nisu mjerljivi preko mjernih instrumenata.
Naplata cestarine
Ovo izuzeće odnosi se isključivo na naplatu cestarine, odnosno usluge korištenja cesta na mjestima koja su za to predviđena, uključujući i prodaju mjesečnih i drugih vrsta naplate cestarina, primjerice ENC.